söndag 22 september 2013

Kaos och Kosmos

Kaos är beteckningen för o-ordning och o-reda. Kosmos är det motsatta...
En förunderlig och gigantisk förutbestämd ordning. Ett nät av
magnifika mönster, från den minsta atom till den största himlakropp. Jag förundras över den bakomliggande Matematikern!

Musik och matematik hänger ihop, det förstår vi om vi tittar på
not- och taktvärdenas system.

Samhörigheten mellan matematiska mönster och musik blev ännu klarare för mig när jag såg en dokumentär i SVT som behandlade begreppet kymatik. Filmen som är 47 min lång utgår från artisten Björks musikskapande och hennes senaste projekt/livsverk.

Kan verkligen rekommendera att titta på:  "Björk, Attenborough och naturen"
http://www.svtplay.se/video/1476161/bjork-attenborough-och-naturen





2 kommentarer:

  1. Jag ska absolut se den om jag kommer ihåg. Jag har alltid tyckt om Björks musik, åtminstone hennes tidigare musik.

    SvaraRadera
  2. Gör det:) Man fick inte höra så mycket av hennes musik, men hennes projekt är fascinerande! Filmen ligger bara ute några dagar på svt, så passa på.

    SvaraRadera